Jak mě popadla chuť pořídit si datovou schránku.

Jak mě popadla chuť pořídit si datovou schránku.

Datová schránka je pro většinu subjektů povinná, to už je nám známo, ale je vůbec výhodná? No řekněme, že je skutečně užitečná a přestože provozovatelem informačního systému je Česká pošta, světě div se, funguje to vcelku dobře.

Myslím, že probírat nějak podrobněji spolehlivost a kvalitu služeb České pošty ani není potřeba. Všichni totiž víme, jak pošta doručuje. U dopisů to snad ještě taková hrůza není, i když sem už taky zažila, že sem poslala doporučený dopis, u kterého jsem předpokládala, že bude u cíle maximálně do tří dnů a nakonec cílovou páskou proběhl až za 16 dní, ale budiž. Naopak u balíčků je to tragédie o několika dějstvích, škoda mluvit.

Datová schránka má tu výhodu, že se vám žádný důležitý dokument už nikdy neztratí a vy tak nemusíte mít obavy, že byste měli nějaké problémy s úřady jen kvůli tomu, že vám pošta nějaký dopis nedoručila, či spíše ztratila. Pár informací o tom co je datová schránka najdete zde.

Co že to ta datová schránka je a na co může být dobrá?

V podstatě je to takový vylepšený email, přes který můžete posílat a přijímat všechny možné úřední dokumenty, které běžně chodí poštou v doporučených zásilkách, ale v elektronické podobě. Je úplně fuk, jestli jste právnická osoba, podnikatel nebo člověk, který vůbec nepodniká, schránku si může nechat zřídit úplně každý, jen s tím rozdílem, že právnickým osobám, advokátům, insolvenčním správcům a mnoha dalším se zřizuje automaticky hned, jak se zapíšou do příslušného rejstříku.

  • Oproti klasickému emailu je pro každou organizaci určena jedna jediná schránka, do které chodí veškerá dokumentace bez toho, že by byla adresována někomu konkrétnímu. 

Datová schránka je vlastně náhrada za klasické dopisy, zejména ty doporučené. Dobré je, že i když nepatříte mezi ty vyvolené, kteří mají na takovou schránku automatický nárok, můžete si o ni zažádat z vlastní vůle. Stačí jen zajít tam, kde je CZECH-POINT, na vybranou poštu nebo zaslat na Ministerstvo vnitra elektronickou žádost.

Co mi zřízení takové datové schránky přinese?

No pro začátek bezproblémové doručení dokumentů od orgánů veřejné moci. Když si založíte novou společnost, tak vám MV automaticky zřídí schránku, pak vám zhruba do 5 ti dnů přijdou údaje, abyste se vůbec mohli do své nové schránky přihlásit, bez nich to jaksi nejde. 

Co je prima, jsou přehledy, které jsou ve schránce k dispozici. Až se totiž přihlásíte, hned se dostanete k údajům o stavu účtů se sociálním a důchodovým pojištěním, zároveň budete s jistotou vědět o všech svých daňových povinnostech.

Povinný výběr, výpisy zdarma a máte i důkazy

Jestli si ovšem myslíte, že když nebudete vybírat datovou schránku, tak se něčemu vyhnete, máte smolíka, jste totiž povinni si obsah pravidelně vybrat. Nikoho nebude zajímat, že jste zrovna neměli čas. U zprávy může být uplatněna fikce doručení, tzn., že když vám to nedoručí nikdo jinak, tak za 10 dnů bude zpráva brána jako doručená a nebude se řešit, jestli jste jí četli nebo ne. Navíc, i když si nebudete nějakou zprávu chtít přečíst, máte zase smůlu, protože už přihlášení do schránky je považováno za doručení všech zpráv. Proto je lepší, když si všechno přečtete a předejdete případným potížím. 

  • Velkou výhodou datové schránky jsou výpisy z rejstříků zdarma, ať už z těch veřejných nebo neveřejných. Na úřadu se musí zacvakat, ale skrz datovou schránku neplatíte nic.

No a co je úplně super, jsou tzv. důkazní materiály. Co že to je? Když pošlete něco na úřad a náhodou to někdo ztratí, nemůže vás úřad napadnout, že jste nic neposlali, protože důkaz o odeslání se ukládá v datové schránce a všechno co přes schránku uděláte, má stejnou váhu, jako když ten dokument posíláte fyzicky doporučenou poštou. O nutnosti podávat přiznání elektronicky si můžete přečíst zde.

Určitě bych se zřízení datové schránky nevyhýbala. Osobně jsem si jí také pořídila a jsem více než spokojená.